Saturday, August 3, 2013

Squash i massor

Igår skulle jag skriva mer om vårt stenparti.
Men här händer så mycket, att jag inte hunnit med det.
I stället har jag börjat laga till en del av vår squash .
För jag råkade kolla om vi fått några lagom stora de senaste dagarna.
Då var där 6 stycken förväxta , stora, över kilot.
De blev så stora eftersom jag inte haft tid att jobba i trädgården på flera dagar.
Några mindre, normalstora, fick några förbipasserande, som såg att jag skördade.
De skulle grilla och blev glada att få några.



Stora Squash på vanlig tallrik

Eftersom det var för mycket squash att äta upp innan de skulle bli förstörda.
 så letade jag efter recept på nätet.
Jag hittade ett recept där man la in dem som gurka ungefär.
Så vi tog en och en halv squash, drygt 2 kilo var det.
Vi skar och delade dem  i 4 delar på längden..
Sen skivades de i cm-skivor och las i ättiksvatten igår kväll.
Vi la på en tyngd , som gjorde att de vattnades ur, så de täcktes av vätskan i morse.
Efter 12 timmar skulle de hällas av,( spara spadet!!!).
För det spadet skulle kokas med kryddor och socker.
Tyvärr upptäckte jag att jag inte hade de kryddorna jag skulle ha, enligt receptet.
Så jag tog lite salt, en bit färsk ingefära, mörkt senapsfrö, dillkronor och massa socker.
Spadet kokades upp och sen la jag ner bitarna av squash och kokade i kanske 20 minuter,
tills de var ganska mjuka.
Sen slevades bitarna upp och las i värmda burkar,
 så jag sen kunde koka ihop lagen i 10 minuter,  innan den hälldes på.
Det ska bli spännande att provsmaka sen då det kallnat.
Av drygt 2 kilo squash blev det 2 liter i burkarna.

Jag ska göra inläggning  fler gånger, om jag hittar fler burkar,
för  jag har flera stora squash kvar.
Men jag ska också frysa in skivor och laga squashgratäng med köttfärs i.
Blir det gott lägger jag ut recept framöver, till andra som också fått för många squash.


Squashen kokas efter en natt i ättika.

2 liter inlagd squash

No comments:

Post a Comment