Wednesday, August 21, 2013

Rosenbönan


Rosenbönorna är vackra .

För många år sedan fick jag några bönor av en kompis.
Han sa, att de skulle bli fina att ha i trädgården.
Bönorna var av sorten Rosenböna.
Jag satte några stycken, som sen flera år efter blivit många nya bönor att sätta ut.
Jag sätter bönorna i maj vid mina spaljéer och vid andra uppställda blom-ställningar.
De blommar länge och är vackra att titta på.
Rosenbönan pryder sin plats bredvid potatisen.

Blommorna är många och blommar länge.

Nu har de nästan blommat över, för jag har inte plockat av några bönor i år.
Bönorna har då tagit mycket kraft ur plantorna, så de slutat blomma.
När baljorna är högst 10 cm , så kan man koka dem som haricots verts.
Men nu har de blivit stora, upp till 25 cm långa.
Om ett tag då jag ser att själva bönorna inne i baljorna blivit stora,
så tar jag in dem och låter dem torka ett tag.
Sen tar jag försiktigt ut bönorna och torkar dem ännu mer, så de inte möglar.
På vintern lägger jag de rosa bönorna på fat, som prydnad.
Man ska tänka på att de inte går att äta råa bönor, de är då giftiga, utan de ska alltid kokas.
Så har man torkade bönor framme, ska man se till att inte små barn äter av dem!!!

Rosenbönans baljor kan bli långa.


No comments:

Post a Comment