Thursday, August 15, 2013

Klockarhagens goda grönsaker och bär

Solen skiner värmande i lä,  fast vindarna är svala. Det är en härlig höstluft!.
Det är ett bra väder för att klippa av överblommade rosor, och göra annat trädgårdsjobb.

Vi har redan ätit våra förmiddagsmackor ute i solen.
Och vi ska sitta ute senare idag med, då vi får kompisar hit på fika.
Det tittar in folk nästan varje dag.
Så jag har alltid bullar i frysen, och en kaka.
Denna sommar har jag hela tiden bakat Vinbärskaka med maräng, gjord i långpannan.
Första dagarna kan vi äta den direkt, 
men råkar det bli över,  så fryser jag ner allt på en gång, hela plåten med kakan i.
Men då måste man "ruta" upp kakan först, 
för annars får man inte ut bitar, då allt är ihop-fruset.
Kakan är allra godast att äta med en klick grädde till.

Vinbärskaka med maräng!
Igår åt vi den första middagen i sommar, med rostade grönsaker från vår trädgård.
Nu har ju allt mognat, så jag kan laga till mycket på en gång,
så det räcker till flera middagar för oss två.
På plåten lägger jag alltid, nuförtiden, ett ark med bakplåtspapper.
Det sparar mycket disk, då det alltid bränner fast annars.
Det vi hade igår att äta var helt från vår täppa.
Potatis, squash, lök, morötter,rödbetor och tomater.
Jag har på salt och en hel del olivolja, och ganska mycket av olika torkade kryddor,
 som t.e.x timjan, basilika, oregano och dragon.

Färdigskuret för ugnen.

Klart att ätas, kallt eller varmt.





No comments:

Post a Comment