Wednesday, August 14, 2013

Orkidéerna, som blommar inne hos oss just nu.

Brudorkidéer i olika färger

Vi har 8 olika orkidéer, Brudorkidéer, som vi fått eller köpt, för flera år sedan.
De blommade runt juletiden, sen har jag klippt ner dem.
En del ända ner, en del en bit upp på en fin stängel.
Krukorna får sen stå i vårt badrum, innanför den knaggliga fönstret, på en bänk.
De som inte får plats där, står i ett väster-fönster, då de ska vila.
De ska stå ljust, men inte i full sol,  särskilt inte på sommaren.
Nu har alla börjat blomma, 6 i full blom, och 2 med stora knoppar.

På vintern doppar jag krukorna, en och en, i vatten, varannan vecka.
På sommaren gör jag det varje vecka, för de torkar ur fortare då i värmen.
Jag håller dem under vattenytan nån minut och sen får det mesta rinna av, för de vill inte stå blött.

Dopp i hink

När de blommar runt jul, så får de vita orkidéerna stå i köksfönstret.
De står länge och uppskattas kanske mer den tiden, då vi inte kan vara ute i trädgården.
Nu blommar ju massor av perenner, men vi får ställa orkidéerna,
på en plats inne där vi ser dem bra.

Jag har samlat 3 stycken i en gammal trä-låda, som jag hittade,
 då vi tömde min gamla Fasters lägenhet.
Jag har den fina lådan står inne året runt, med olika blommor.

3 brudorkidéer

På lådan sitter en lapp om vilka varor de ville köpa

I år provade jag med att ställa ut en kruka, med en ganska sliten planta,
på blom-hyllan i norrläge, i skydd för sol mellan pelargonerna.
Där verkar blomman ha tagit sig bra, och har fått en ny stängel.
Nästa år tror jag att jag ska ställa ut flera, för att slippa ha dem inne och ta plats,
då de inte blommar.


En ny stängel kommer nu på min lite slitna planta.





No comments:

Post a Comment