Saturday, August 24, 2013

Daggen är vacker i trädgården.



Mina fotspår visar var jag gått i daggen.
I sommar har det varit väldigt mycket dagg.
Kanske för att nätterna varit så svala?, runt 10-12 varenda natt.
Men dagarna fortsätter att vara fina , med härlig höstluft.

Varje morgon runt 7, så går jag ut och vattnar i växthuset och i mina krukor.
En härlig stund, då det är tyst här runt vårt hus.
Det är vackert då solen strilar ner på de daggiga växterna.
Sparrisen har vi ätit av i maj- till midsommar.
En portion varje dag till middagen. 10 plantor satte vi för 6-7 år sedan.
Det blir så mycket att grannar och barn kan få smaka med.
T.o.m barnbarnen frågade om de fick smaka av den häromdagen,
då nya små sparrisar tittade upp under bladen.
Klart de fick det!
På sensommaren är den vacker att ha i buketter. Som sirliga plymer i perennbuketten.

Sparrisen lyser som av silver!

Jag går runt för att hitta andra blommor som är vackra i daggen.
Då ser jag att lupinen har nya små blomstänglar, efter att jag klippt av de gamla för ett tag sen.

Den blå lupinen med ny blomma!
På bilrutan syns att det är väldig dagg.
När vi ska åka ut på sjön om en stund, får vi torka av bilen först.
Solen hinner inte längre att orka över björkarna så tidigt ,för att torka rutorna.
Bilrutan är väldigt full av dagg.
Jag fortsätter min promenad bland blommorna, innan våra barn och barnbarn vaknar.
De svarta vinbären plockar vi in på kvällen, för på mornarna är de så blöta av daggen.

Nu kan vi njuta av de svarta vinbären i morgon-filen.

Bladen på Funkian är vackra nu, fast blomstänglarna klippts bort.

Nya rosa smultronblommor. Tyvärr blir det inga bär, men blommorna är väldigt vackra i stenpartiet.

Nu vaknar alla till här i huset, så vi ska strax ut på en båttur i det underbara höstvädret.
För en gångs skull så är det nästan vindstilla. Så vi får passa på att åka ut mot havet.








No comments:

Post a Comment