Sunday, August 4, 2013

Potatis , Höstanemoner och Rosenstav

Sommarhettan fortsätter.
Regnet som skulle komma i natt, for förbi utan att det kom mer än som dagg.
Nu måste vi vattna lite mer, kanske perennerna också.

Idag har jag tagit upp en del potatis till middagen.
Vi ska äta den till squash-gratängen med köttfärs i.
För att få en del kolhydrater med.
Rocket växer fort till stora, stora potatisar, som ofta får delas då de kokas.
Den mindre sorten Princess, är gulare och lite mindre.
Båda är väldigt goda och ger många potatisar.

"Princess" och " Rocket".



Det kommer fler och fler höstblommor nu.
Höstanemonen  blommar sen ett tag, den sorten som sprider sig väldigt.
Den har jag fått av en vän, som hade den t.o.m ute i gräsmattan.
Vi har den överallt i landen nu, sirlig i blommorna, men tar väldig plats så här års.
Jag har också en annan Höstanemon , som jag köpte en gång för länge sen.
Den har fler kronblad, och sprider sig inte alls.
Samma planta blommar år efter år.
Precis bredvid den står en av mina  Rosenstavar.
Rosenstav blommar uppifrån och ner på stängeln,
 tvärtemot vad andra blommor brukar göra.
Annars brukar knopparna sitta upptill, och då blommar de nerifrån och upp. 
Flera kompisar undrar hur jag kan ha flera stycken Rosenstav.
Deras bara försvinner.
Mina självsår sig, och första åren är det bara strån, som av nåt (o) gräs, 
som man då kan råka rycka bort.

Höstanemon med många kronblad

Höstanemonen som sprider sig väldigt.

Rosenstav med sina gräsliknande blad



No comments:

Post a Comment