Saturday, August 10, 2013

Nya blommor hittas, då jag städar bland överblommat



Idag skiner solen, fast de väntas mer regn.
Det är svarta skyar runt omkring, så kanske får vi mer regn ändå till kvällen.
Jag har jobbat en del med att klippa bort gamla pinnar av Hostan.
Då ser det genast lite finare ut.
De är verkligen fula där de står.
Jag har ju ganska stora bestånd av dem på flera ställen,
så det tog ett bra tag att få bort alla stjälkarna.
Bladen står ett tag till innan de vissnar ner.

Hostans överblommade stänglar är inge fina

Lite finare är det i andra land.
Lavendeln är härlig nu, med sina blåa blommor.

Lavendel mellan husen
Jag försöker plantera växter med fina bladfärger bredvid varandra,
så fast de inte har så stora  blommor, blir det fint ändå.
Här på bilden är det ljusgrön Citronmeliss, Alunrot med röda blad,och Lammöron, med silvriga.

Vackra blad
Den blomma som jag fick syn på idag, för första gången i år, är  Liten Såpnejlika.
Den ska breda ut sig fort, står det om man läser om den,
men hos mig får jag vara glad om den återkommer.
Antagligen står den lite för torrt i stenpartiet bakom huset.


Liten såpnejlika

Den stora Såpnejlikan däremot, tar över i många av mina land, så jag får ofta slita upp den.



Såpnejlika, som sprider sig med rotskott överallt.















No comments:

Post a Comment