Thursday, August 1, 2013

Stenpartiets blommor olika tider på året.





Bild på stenpartiet från bergssidan.
På baksidan av huset, upp mot berget, hade vi en stor tall förr.
Min man tog ner den, för den barrade väldigt på taket, då den stod för nära huset.
När han lånade en grävmaskin och skulle ta bort stubben, så var hela marken full av stora stenar.
Han tyckte då, liksom jag, att stenarna kunde bli till ett nytt stenparti.
Så de största stenarna la han dit med maskinen , som en kant , nästan i en trekant,
med de stora fina stenarna framåt mot gräsmattan.
De mindre, men ganska stora de med, las inne i , så det blev en höjd.
Vi fyllde jord  ner i alla skrymslen, genom att spola ner det med vattenslang.
Det blev ganska lite jord uppe mellan stenarna, då vi la dit mindre fina stenar där också.
Till slut efter en del möda, så kunde jag börja plantera olika växter där.
Mitt uppe på är lite djupare jord, så där är det större växter.
Men runt på alla sidorna, i den magra ganska torra jorden, står små, tåliga växter.




Växter i slutet av maj med lila Aubretia och Mossflox




Juniväxter är Fjädernejlika och Citrontimjan.

Juni med massor av Blåklockor och Kantnepeta

Första dagen i augusti blommar nya växter.



Höstöga i mitten av stenpartiet.

I morgon ska jag skriva mer om de växterna som jag har i stenpartiet.
Vilka blommor som finns där från tidiga vår, till sena hösten.


No comments:

Post a Comment