Friday, October 4, 2013

Alpklematisen blommar i maj.


Alpklematisen, 
I vår trädgård finns det 6 olika klematis.
Alla är satta 2003-2004.
Violet Purple heter den som kommer först på våren, i maj.
Den tillhör gruppen Alpklematis och räknas till de tidiga , småblommiga.
De sorterna ska inte klippas nu på hösten, om de inte blir alltför risiga.
För de blommar på våren med knoppar som anläggs nu.
För kanske 5 år sedan ledsnade jag på den, för den kvävde en Ölandstok.
Så jag "trodde" att jag grävt upp den och flyttat några skott.
(Grenarna hängde ner i jorden och hade bildat nya rötter.)
Men den kom tillbaka, då den tydligen hade långa rötter kvar i marken.
Skotten satte jag vid spaljén borta vid infarten.
De är fortfarande bara några dm höga, men klarar sig nog.
Blomman börjar slå ut
Nu har den ursprungliga klematisen blivit mindre, men väldigt risig,
så efter blomningen nästa vår, ska jag nog klippa ner den igen.
Då hinner den få nya grenar över sommaren och bilda nya knoppar.

Blommorna hänger neråt.
Blommorna hänger neråt på alpklematisen, och syns bäst om man böjer sig ner och tittar.
Den får många blommor, men om man inte vet var den är, så kanske man inte tänker på den.
Jag hoppas de två jag satt, som skott, vid spaljén , ska klättra upp så man ser blommorna bättre.





No comments:

Post a Comment