Friday, October 11, 2013

Höstkrysantemum

Höstkrysantemum.
Här i hörnan av vår altan, trivs en planta av Höstkrysantemum väldigt bra.
Här har den fått många gröna blad, som synts ett bra tag bredvid andra perenner.
Men så har den plötsligt bildat ett par kvistar med knoppar på.
Och de senaste dagarna har de börjat slå ut.
Där jag hade dem förut, finns det bara några blad kvar.
Jag tror den blev utmanövrerad av andra växter på det stället.
De vill visst ha lite varmt ställe att vara på, 
och då passar ju det bra innanför andra perenner vid altanen.
Där är ju soligt och lä.


Min sort är rosa.
Jag såg då jag rensade häromdagen, att jag hade några längre bort i landet med.
Hoppas de tar sig och blir större nästa år.
Hade det kommit en tidig frost, så hade den här blomman inte hunnit blomma alls i år.


Mycket gröna blad nere vid marken och en kvist med blommor.
Det är ganska många låga, gröna  blad , som täcker marken.
Ur de bladen kommer bara ett par höga kvistar med blommor.
men varje kvist har som synes många blommor.
Tyvärr har kvisten svårt att hålla sig upprätt. så den vilar på altanen.
Den verkar behöva nåt att luta sig mot, 
så det är väl också en anledning till att den mår bättre här.

No comments:

Post a Comment