Saturday, October 26, 2013

Vallmo


Mindre sort av Vallmo
I trädgården har vi flera sorts vallmon.
Den på bilden här är inte så stor.
Jag sådde sån vallmo en gång, och sen frösår den sig lite varstans.

Sen så har jag Jättevallmo, som står kvar, som perenner.
En sort, den som är skarpt orange,
 fick vi en bladrosett av för många år sen, av en kompis.

Orange jättevallmo
Sen för några år sedan, så hittade jag frön i affären till jättevallmo.
Jag satte dem och fick ganska många plantor.
Så jag fick placera dem i olika land, och ge bort flera plantor.
Varje bladrosett blir ganska stor, kanske 30 cm,
och det kommer flera blommor på varje planta.
Bladrosetten på jättevallmon står kvar året runt, kan man säga.
Den som just blommat klart, vissnar ner, ett tag efter blomningen, 
 och sen så här års kommer nya fina blad på samma ställe.
Bladen blir väldigt fula då de vissnar, så de klipper jag bort då.
Men fröhuset får stå kvar länge.
Ljust rosa
De jag sådde var i flera olika rosa färger, vilket är kul.

Mörkare rosa.
Vallmo är en fin skir blomma, nästan som om den är av papper.
Och den ger fina färgklickar i trädgården.
Lättskött är den också.
Den sorten som självsår sig, kommer på helt olika platser varje år.
Alltid kul då den dyker upp.










No comments:

Post a Comment