Saturday, October 19, 2013

Första frosten, då ska rosorna få jord runt stammarna.

Skuggan av spaljén ger ett fint mönster på den frostiga altanen.
Ja, så har den första frosten för hösten kommit ut hit på ön.
Men det var nog bara markfrost, för blommorna ser ut att ha klarat sig bra.
T.o.m  krassen , som lätt förstörs av frost, har klarat sig.

Krassen ser fin ut idag med.
Men frosten påminde mig om, att snart är det ännu kallare.
Så idag fick jag hämta jord ur en av mina stora komposter, den äldsta, den som stått i 3 år nu.
Det hade blivit väldigt fin jord i den, som jag kunde ta av till att lägga på rosorna i år.
Skönt att det är så härligt, soligt väder, då jag ska göra det här jobbet!

Många kärror fin jord fick jag hämta.
Eftersom jag har många rosor blev det till att gräva ur jord till flera kärror.
Det är då bra att jag kan ta bort en rad  med pallkragar i taget, 
så jag lätt kommer åt jorden.

Jord läggs runt rosorna.
Jag lägger ungefär en hink med jord runt varje ros, så rötterna inte fryser sönder under den kalla vintern.
Hittills har de flesta rosorna överlevt, så jag hoppas de gör det flera vintrar till.
I år blommar flera av mina rosor fortfarande, 
men kommer det en riktigt kall natt så slutar de nog blomma mer i år.

Sommerwind-rosen är en av de som blommar fortfarande!!



No comments:

Post a Comment