Sunday, October 6, 2013

Tomatplantorna ska ut ur växthuset.

Mer och mer ska nu städas bort, från växthuset och från landen.
Tomatplantorna hade gjort sitt.
Det var precis lagom att ha 3 busktomater ute, och tre höga stora tomater i växthuset.
Vissa år har vi haft hela växthuset fullt av tomatplantor,
 och då haft svårt att hinna äta upp alla tomaterna.
De sista gröna tomaterna har nu tagits in , så hinkarna med blasten har därför nu burits ut.

Tomatplantorna ställs ut.
Själva blasten åker på komposten, men jorden, som är full av rötter ,
häller jag ut i potatislandet.
Där får det stå tills jag behöver lite jord till nåt annat.
Vårt barnbarn som var här i helgen, började hacka i jordklumparna.
De var fulla av fina maskar, som jobbat där hela sommaren.
De hade kommit med den fina koskiten i våras, som vi lagt underst i hinken.

Jordklumparna.
Jag har också fortsatt att klippa ner perennerna.
Idag i båda landen på framsidan av huset.
Då kom de för året sista sorten med krokusar fram.
Det var bara tur att jag inte trampade sönder de små strutarna , 
då jag klippte bort alla stora växterna.
Höstkrokusen står där än som små spetsar, men slår nog ut vilken dag som helst.
Höstkrokus på väg upp.




No comments:

Post a Comment