Monday, October 21, 2013

Fröer sparas till nästa säsong

Fröer som ska sparas.
Efter den fina sommaren som varit, har jag tagit vara på en del fröer.
Förr så sådde jag en massa ettåriga växter i växthuset.
De skulle sen planteras ut på olika ställen, vilket var mycket jobb.
Nu direktsår jag bara i landen, sånt som kan sås utan förgroning inne.
Och en del sår jag i stora byttor inne i växthuset.
Byttorna bärs sen bara  ut som de är, när det är varmt på försommaren.
För jag vill inte hålla på med att plantera om små plantor längre.


Olika sorters frön.
På bilden längst upp, så har jag lagt de torkade fröerna i kaffefilter.
Papper andas och kan släppa ut fukt om det skulle behövas.
Lägger man fröerna i platspåsar, så kan fröerna mögla om de inte är riktigt torra.
Innan de läggs i kaffefiltren, så har de torkat på brickor i nån månad minst,
för att vara riktigt torra.
Det är kul att hålla på med fröerna.
De ser ju så olika ut. Så en hel del sorter har jag lärt mig känna igen,
 även om de skulle råka blandas.
En del är pyttesmå, andra som ringblommornas frön, är som taggiga små krokar.

Rosenbönans baljor har torkat ordentligt .
När Rosenbönans baljor torkat ordentligt, så är det lätt att dela dem.
Man bara klämmer på det nu spröda skalet, så öppnar det sig.
Om man försöker då de är färska, så skadar man lätt bönorna,
 och så är det jobbigare att få ut dem då de är bönorna är så mjuka.

De vackra bönorna ligger så fint i baljorna
Några andra frön som jag tar vara på, är solrosfrön.
De flesta nu utblommade blommorna, med sina frön, sitter fortfarande kvar på växten.
Fåglarna flyger och äter av de fröna hela dagarna.
Men jag tog för minst en månad sen in några färdiga fröhus och torkade..

Solrosfrön eller igelkott??
Samlingen av fröna ser nu ut som igelkottar!! Kul!!
Man får gnida bort det yttersta "skräpet" och där innanför sitter alla fröna som små piggar.
De sitter som spetsar, med en spets in i blom-botten och en spets utåt.
Bara att pilla bort dem ner i en skål.

Solrosfrön till både mörka och ljusare solrosor.
Jag tog frön från både ljusare, gula och från de mörkare mörkröda solrosorna.
Då hoppas jag att det blir lite olika sorter i mitt land, kommande år med.
Det är tydligen en mycket bra sort, som jag kan så av år efter år.
De delar sig och blir lite buskiga.
De vill helst stå för sig själva, så de får sol på plantorna.
De jag sätter bland perennerna, kommer nästan inte upp eller blir mycket små och klena.
Jag sätter dem som kant i mitt grönsaksland, där trivs de bra år efter år.
Och så gör de nytta som skydd mot blåsten, åt mina grönsaker.


No comments:

Post a Comment