Sunday, October 13, 2013

Rödbetsinläggning



Inlagd rödbeta
Nu närmar sig kallare nätter.
Här har vi bara haft en lätt frost än, men de väntar ju kallare nu.
För nån vecka sen så la jag på täckduk över de rödbetor och morötter som är kvar i landet.
Eftersom det fortfarande var en hel del rödbetor kvar,
så bestämde jag mig igår för att göra en ättiksinläggning.
Det var ett tag sen sist jag gjorde sån, men det är egentligen ganska lätt att göra.
Koka, skiva och lägga i en lag med ättika och socker.
I stället för att lägga i nåt medel för att de ska hålla sig,
så lägger jag i bitar av rå pepparrot.

Rödbetor under duk.
Blasten är fortfarande fin på rödbetorna, eftersom den inte skadats av frosten..

De är stora och fina i år.
Redan ute i landet, så vrider jag av blasten.
Då kan den ligga där på jorden i vinter och sen grävas ner i vår.

Spara rotänden och de korta blastbitarna.
Man ska inte ta bort rotspetsen och blast-biten på rödbetan.
Då rinner saften ur dem, och de blir bleka.
De ska bara tvättas av och kokas, som de är.
När de kokat klart, i nästan en timme, så fyller jag kastrullen med kallt vatten.
Sen är det bara att lätt dra av skalet.

För att få fina skivor, så sår jag bara en avlång sorts rödbetor,
 för då är det lätt att skiva dem sen.
Inte bara då man ska göra inläggning, utan också när vi ska äta dem som de är.

No comments:

Post a Comment