Wednesday, October 9, 2013

Fingerborgsblomma, Digitalis



Fingerborgsblomman
En gång för flera år sedan så fick jag en liten bladrosett av en fingerborgsblomma.
Jag satte den i landet vid infarten.  Den tog sig och blommade fint det året.
Sen så tog jag frön från den blomman, och har strött ut lite varstans.
Där jag satte den först har den aldrig kommit igen, men i landet bredvid.

Här har den frösatt sig själv.
I höstas såg jag två väldigt kraftiga bladrosetter i landet i bergsklyftan.
Jag undrade lite över vad det var.
Det ena var ett Kungsljus, den bakre till vänster på bilden,
den andra var en Fingerborgsblomma.
Egentligen ska det bara vara rosor och lavendel där,
men jag lät dem stå kvar ändå.
De blommade länge och var väldigt fina, så det var kul att de stod där .

Frön av Fingerborgsblomman.
Nu står där långa spiror med frökapslar.  Ganska vackra att titta på de också.
Jag har tagit och strött ut frön  i flera olika land, så får vi sen se hur det går om 2 år.


Bladrosett av Fingerborgsblomman.
När de sås tar det 2 år innan blommorna kommer.
Nästa år har fröna bildat en liten bladrosett.
Nu när jag klippt ner blommor i landen , har jag hittat flera nya bladrosetter, 
som kommer att blomma kommande år.
Men den på bilden sitter lite tokigt till, så den får jag nog plantera om snart.
Den har satt sig mellan landets stenkant och trä-trallet i hushörnan.
Svårt att ha en stor blomma just där!!!

No comments:

Post a Comment