Monday, October 28, 2013

Julrosen har börjat blomma nu.


Vit julros.
Julrosen börjar alltid blomma precis före vintern här i vår trädgård.
Vissa år först i snön. 
Sen då snön går bort till våren, så kan den stå där  fortfarande.
Men då är den ofta lite luggsliten.
Det här är en mycket gammal sort, som jag fått av min svägerska.
Jag har en planta på varje sida av trappan.

Julrosens blad med blommorna undertill.
Bladen växer väldigt kraftigt på denna gamla sort.
Just nu syns de väldigt väl och tar stor plats, 
men på sommaren klipper jag bort många av bladen, så andra blommor runt den kan synas.
Och bladen vill på sommaren stå i skugga, och det får den då av de höga perennerna där.

Många knoppar syns.
Bladen är så väldigt stora, att det är svårt att se blommorna .
Jag har fått hålla upp bladen för att se blommorna och fota dem.
De är väldigt söta , och eftersom de ganska snart försvinner under snön,
så brukar jag plocka in några då och då.
Vi kan ha dem där på köksbordet och njuta lite bättre av dem.

Julros och höstkrokus.
Vad passar bättre då än att plocka in både av höstkrokusen och julrosen, på en gång.
Båda blommar nu för fullt här hos oss.
De håller inte så länge inne, men då jag har massor att plocka av, 
så kan jag ta in nya några dagar emellan.




No comments:

Post a Comment