Sunday, October 27, 2013

Amaryllis, planteras nu


Amaryllis, som blommat nu i stället för till jul!
Redan nu har 3 av mina amaryllis från förra julen, blommat igen.
Jag har haft dem ute i sommar, så bladen fått växa.
Då hösten kom, så lät jag dem stå under tak ute, och slutade vattna,
 så bladen skulle vissna ner.
Men som vanligt då, så börjar några blomma.
Fast jag vill att de ska blomma till julen, 
då jag inte är ute i trädgården och ändå har så många blommor runt mig.

Idag har jag planterat de nya lökarna som jag skickat efter.
Jag sätter ganska många, så jag också kan ge bort till våra barn, och min Mamma.

Nyplanterat.
Lökarna ska planteras 8-10 veckor innan de ska blomma.
Helst vill jag att de blommar under jul och nyår.. 
Så nu var det dags.
De fick ligga några timmar, med rötterna nere i vatten, så de ska komma igång bra.
Sen gäller det att ha ganska stora krukor.
Det ska ha en bit till kanten på krukan.
Och så tar jag helst lerkrukor, så de är lite tunga.
Amaryllisen blir ju rätt hög, och har annars lätt att stjälpa då den blommar.



En vit sort.
Löken ska sättas så minst halva är ovanför jorden, för om den står djupt, 
så har den lätt för att ruttna.
När alla planterats, så vattnar jag dem ordentligt.
De får nu stå och dra tills i morgon, så jorden blir riktigt blöt.
Sen får de stå utan att vattnas nästan alls, tills det börjar bli blomknoppar.
Vattnar man för mycket nu i början, så blir stänglarna väldigt långa och rangliga.

Nu är det bara att vänta och se, om det blir några fina blommor till julen.


No comments:

Post a Comment