Thursday, October 3, 2013

Hibiskusen flyttar in igen.



Den ena Hibiskusen har stått i växthuset.
Ja, så var det då dags att börja tömma växthuset på en del av växterna.
Hibiskusen är jag lite rädd om, så den fick flytta in först.
Den har trivts i ljuset och värmen inne i växthuset,
 och satt massor av knopp och blommat ett bra tag.
Med lite sjå, så fick jag in ut den genom dörren där och in i vårt hus.


Hibiskusen fick precis plats i hallen!

Blomma och nya knoppar.
Man måste hela tiden vara lite försiktig då man bär den, så man inte skadar knopparna.
Det ska bli spännande att se om de slår ut i blom.
Hibiskusar är ju väldigt känsliga för att flyttas, för knopparna faller lätt av då.


På plats inne i vardagsrummet.
Den kändes mycket större inne i huset, än i växthuset.
Egentligen tar den lite för mycket plats.
Men senare i höst då båda hibiskusarna blommat klart,
så klipper jag av nästan alla de tunna grenarna, så bara de tjocka med lite blad på, är kvar.
Ibland leker barnbarnen att de är i en djungel, när blommorna står bredvid varann på golvet.
Visserligen stryker en del blad med då, men jag skulle själv tyckt det varit så kul, 
så de får gärna fortsätta med de lekarna.
Och till julen brukar en av hibiskusarna få ha glitter och ljusslingor på grenarna, 
och vara alternativ gran.


Den här hibiskusen som varit inne hela sommaren.
Den andra hibiskusen har varit inne hela sommaren.
Och för en gångs skull så har även den fått några blommor.
Dock inte så många som den vi haft ute.
Men i stället har den finare, grönare blad och har växt ännu mera.
Jag provade i sommar, om jag kunde ha hibiskusen i växthuset.
Och det gick ju väldigt bra.
Så nästa sommar kanske båda två får stå där.
Det är ju ganska skönt att inte ha så många blommor inne under sommaren.



No comments:

Post a Comment