Monday, October 7, 2013

Humlen klipps nu ner.

Spaljén utan växterna.
Ja, så var det dags att klippa ner humlen, som klättrat på spaljén vid altanen.
De hade börjat skräpa nåt otroligt.
Hela altanen var full av de stora humlebladen,
och en massa frön från kottarna skräpade och flög runt i vinden.
Så när allt klippts bort, fick jag sopa av altanen.


Bladen är stora och skräpiga.
Jag började klippa ner humlen för några dagar sedan, men hann bara med en del då.
De klipps ner nån dm ovanför jorden, men är så inslingrade i spaljén,
att jag får klippa på flera ställen på grenarna, för att få loss dem.
Och så är de sega, så sekatören har svårt att bita av dem.


Slingor av humlen.
Dagen var underbart varm , med solsken.
Kanske var det Brittsommar, det var ju Birgitta-dagen igår.
Så till slut måste jag ta av mig jackan, och kunde bara ha en tunn jumper på mig.
Fast jackan var så tunn, så blev den för varm att jobba i.
Det var fullt med små trädgårdssnäckor, som satt uppe i humlen.
Kanske äter de av den, men inte så farligt så det gör nåt.
De är väldigt söta de små snäckorna med sina randiga hus.

Trädgårdssnäckan på den nu mossiga kantstenen.
När jag hjälpte min man att ta upp vår båt igår,
så såg jag, att nu börjar den Vita Bläcksvampen komma i vår gräsmatta.
Den är vacker där den står just nu.
Men om vi inte plockar den, för att äta eller kasta, så är där snart bara ett sörjigt svart klet kvar.
Så vi tar bort dem ganska fort.
Ska den tillagas , så kokar jag den i lite grädde.  Det är gott!

Vit Bläcksvamp i gräsmattan.

Den Grå bläcksvampen, som vi inte äter, kommer i stället i stora knippen mitt inne bland mina perenner.
Den gömmer sig där, men jag brukar veta var den är och kan ta upp och kasta den, 
för den kommer på samma ställen varje år.
Det brukar bli flera hinkar att ta bort!!


No comments:

Post a Comment