Monday, October 14, 2013

Jobb inför vintern!


Växthuset blir nu förråd.


Vi börjar nu inse att vintern snart kommer.
Även om vi hoppas på många fina höstdagar än.
En av de saker som måste göras innan frosten, är att ta in växthusets fönsteröppnare.
De tål nämligen inte stark kyla.
De öppnar automatiskt fönstren, om det blir för varmt inne i växthuset.

När vi tagit bort öppnarna, så måste vi sätta dit stora klämmor, annars blåser fönstren upp.

Klämma på vädringsfönstret.
Vi har alltid de stora skjutdörrarna öppna hela dygnet på sommaren, från mitten av maj.
I början stängde jag alltid dörrarna på kvällarna, men fick reda på att då stänger man in fukten.
Och jag ser nu att tomaterna och blommorna inte ruttnar så lätt av svamp då.

Växthuset får nu vara förråd för våra tunnor, byttor mm.
Jag hoppas att morgondagen blir fin och solig, 
så jag kan tvätta alla blomkrukor mm och sen ställa in dem med.

Mellan jobben, så tar jag en hel del  pauser och tittar på mina blommor.
Då såg jag att en av mina lupiner inte vill ge upp riktigt än.
Alla de andra har blivit fula och slutat blomma för ett bra tag sen.
men den här bara fortsätter med nya blommor!!!!

Nya stänglar på lupinen kommer hela tiden





No comments:

Post a Comment